Skolebestyrelsesreferater skoleåret 2025/2026

August 2025

Skolebestyrelsesmøde nr. 1
Mandag d 25.08. 2025 kl. 18.00

Spisning fra kl. 17.30

Sted: Øst

Forældrerepræsentanter: Formand Sanne Maaløe- Andersen (SM), Anna Ildiko Balla Bertelsen (AB), Kathrine Bjerring Ho (KH), Thomas Szathmari (TS), Anja Bihl-Nielsen (AN), Ditte Buch Andersen (DA), Jane Fogtmann Ibenholdt (JI), Kia Halschou-Jensen (HJ), Malene Keil Sørensen (MS)

Elevrådsrepræsentanter:  Iben Nyholm 8H (IN) og Christina Kramhøft Martins 8K (CM)

Medarbejderrepræsentanter: Lærer/TR Allan Rasmussen (AR) Lærer/TR Kenni Hyldahl Sachse (KS) Pædagog Linda Pagaard Heilbo (LIP)
Politisk observatør: Maria Lundahl Assov (MA) 
Ledelse uden stemmeret: Distriktsskoleleder Per Hovmand og Pædagogisk leder Johnny Bundgaard Melkjorsen

Fraværende: Maria Lundahl Assov, Iben Nyholm

DAGSORDEN
Punkt 1:
Godkendelse af referat:
Tid: 5 minutter
I referatet fra sidste møde står der, at skolebestyrelsen kommer på forældremødet i maj, men det der mentes var, at det ville være ønskeligt, at man danner forældrerådet (kontaktforældregruppen på forældremødet for de kommende bh. Klasser der foregår i juni. Dette tages op på et SKB-møde i december. 
Punkt 2:
Bemærkninger til dagsordenen
Tid: 5 minutter
Det drøftedes at dagsordenen fremadrettet kunne være mere uddybende, så man har mulighed for at sætte sig ind i emnet/forberede sig til mødet.
Elevrepræsentanterne går nu i 9. klasse. Kenni hedder ikke Sachse til efternavn.
Punkt 3:
Opstartsmøde efter sommerferien og velkommen til den nye distriktsskoleleder.
Tid: 10 minutter
Per, Sanne og Anja laver dagsordenen til SKB møder sammen fremadrettet. Det skal drøftes om referaterne skal være mere uddybende. Sanne og Anna fortsætter i Skoleforum.
Punkt 4:
Status på Skolestyrken.
Tid: 20 minutter
Vi har holdt et aktionsplansmøde, hvor gruppen blev præsenteret for Skolestyrkens undersøgelser. Styringsgruppen skulle til mødet vælge et indsatsområde. Indsatsområdet der blev valgt var ”normer og ligeværd”. Ressourcepersonerne skal på 3 uddannelsesdage (15/9, 19/11, 23/2) og så er der et forankringsmøde den 10. marts. Skolebestyrelsen skal informeres og inddrages undervejs i forløbet, og vil gerne deltage i et møde med Skolestyrken, hvis det bliver en mulighed. Per, Sanne og Anja og Jane vil drøfte, hvordan det kan blive kommunikeret ud til alle på skolen, hvordan arbejdet med Skolestyrken går.
Punkt 5:
Status på forældremødet på 7. årgang.
Tid: 10 minutter

Per og Catharina deltog på forældremødet, hvor de havde en god dialog med forældregruppen. Budskabet fra Per og Catharina var, at de ville gøre deres bedste for at samarbejdet fremadrettet vil blive godt. Skolebestyrelsen har fået positive tilbagemeldinger fra forældre i udskolingen. Forældrene er positivt stemte over for den nye ledelse. 
Catharina og Per har aftalt to møder med kontaktforældrene (kontaktforældrene fortsætter indtil oktober, hvor ny kontaktforældre vælges) Møderne holdes den 4/9 og 2/10. Tilbagemeldingen fra Catharina er, at eleverne er glade for deres 7.klasser og turen til Rørvig var gået rigtig godt. Samarbejdet mellem øst og vest skal huskes og prioriteres, så det kommer eleverne til gode, når de lægges sammen. Det kan være svært at genskabe et forældrefællesskab i udskolingen, som minder om det der var fra bh. klasse-6. klasse. Kan skolen facilitere at der skabes et godt forældrefællesskab i udskolingen? 
Punkt 6:
Orientering om elevtal, klassedannelse, opstart mv.

Tid: 20 minutter
Tid: 10 minutter
Vi har ansat to lærere efter ferien. Maria på 5. årgang og Maja på 8. årgang. Desværre har Angelo og Kian sagt op, så der skal findes nogle til at dække musik og matematik i indskolingen. Ellers har det været en god opstart på skoleåret. Stillingen som pædagogisk leder af udskolingen skal slås op. Hvad er status på 5. klasserne? Hvad gør vi, hvis der kommer en elev mere.
Punkt 7:
Deltagelse i forældremøder.
Tid: 20 minutter
SKB har haft en ambition om at deltage i flere forældremøder.  Vest laver inden sommerferien en liste over, hvilke datoer der afholdes forældremøder i det nye skoleår. Fremadrettet bedes teams om at melde datoerne for forældremøder ud i uge 27, hvis muligt. Ellers senest i uge 32. Så meldes datoerne ud til SKB som kan prioritere, hvilke møder de vil deltage i.
Punkt 8:
Kapacitetsanalyse Skovvejens Skole. Se bilag.
Tid: 20 minutter
Der er 8% overnormering i daginstitutionerne i distrikt Skovvejen. Muligheden for at nogle af børnene kan få huse i Skolens/bfo’ens lokaler skal afsøges. Muligheden kunne være ”Hatten” og ”krea” lokalet i BFO’en. Politikerne skal klædes på til at vide, hvilke ting der er på spil, hvis dette besluttes.
Punkt 9:
Evt. opsplitning af gruppeordningen på Hedegårdsskolen. Se bilag.
Tid: 20 minutter
Derudover er der forslag om, at gruppeordningen på Hedegårdsskolen skal splittes op, så ordningen deles i grupper med henholdsvis ADHD og autisme. Et muligt scenarie kan blive, at den ene gruppe skal være på Skovvejens Skole Øst. Dette vil betyde, at en gruppe børn, nogle medarbejdere og en pædagogisk leder måske skal overflyttes til Skovvejens Skole.
Punkt 10:
Punkter til næste møde.
Tid: 10 minutter
Ekstra punkt vedr. budget: meldingen er at skoleområdet ikke bliver berørt. Der er deadline for høringssvar den 9. september. Per formulerer et svar.
Punkt 11:
EVT
Tid: 5 minutter
Princip for skolehjem blev vedtaget sidste år, men nåede ikke ud og blive prøvet af sidste år. Hvad er status på det i år? Lærerne skal sende et skriv ud til forældrene inden samtalen, så forældrene kan forberede sig til samtalen og dermed kvalificerer samtalen. Princippet skal ud og ligge på skolens hjemmeside. På nogle årgange/i nogle teams er den ude at gå. Det er vigtigt at få princippet afprøvet, så SKB kan få feedback på, hvordan det fungerer.
Der ønskes et udarbejdet princip for den gode klasse, hvor kontaktforældrene inddrages mere. Det skal på som punkt til et senere SKB-møde. Kan Naja og Joan deltage på næste SKB-møde, hvor de kan fortælle mere om forældrenes rolle i Skolestyrken?

Næste SKB møde er den 23. september kl. 18-20.30

September 2025

Skolebestyrelsesmøde nr. 2
Tirsdag d. 23.09. 2025 kl. 18.00

Spisning fra kl. 17.30

Sted: Vest

Forældrerepræsentanter: Formand Sanne Maaløe- Andersen (SM), Anna Ildiko Balla Bertelsen (AB), Kathrine Bjerring Ho (KH), Thomas Szathmari (TS), Anja Bihl-Nielsen (AN), Ditte Buch Andersen (DA), Jane Fogtmann Ibenholdt (JI), Kia Halschou-Jensen (HJ), Malene Keil Sørensen (MS)

Elevrådsrepræsentanter:  Iben Nyholm 9. H (IN) og Christina Kramhøft Martins 9. K (CM)
Ikke tilstede i dag – nye repræsentanter valgt 

Medarbejderrepræsentanter: Lærer/TR Allan Rasmussen (AR) Lærer/TR Kenni Hyldahl (KS) Pædagog Linda Pagaard Heilbo (LIP)
Politisk observatør: Maria Lundahl Assov (MA) 
Ledelse uden stemmeret: Distriktsskoleleder Per Hovmand og souschef Kim Blom 

Afbud fra Ditte, Anna og Kia 

DAGSORDEN
Punkt 1: 
Godkendelse af referat:
Tid: 5 minutter
Punkt 2:
Bemærkninger til dagsordenen:
Intet at bemærke. 
Nye elevrådsrepræsentanter valgt på skolen og de er med næste gang.
Tid: 5 minutter
Punkt 3:
Høringssvar vedrørende opsplitning af gruppeordningen på Hedegårdsskolen. Se bilag.
Per sætter rammen for punktet. 
Ledige kvadratmeter på Øst. 
Høringssvar skal forholde sig til opsplitning. 
Fra Hedegårdsskolen til Øst. 
Der skal være en opmærksomhed på det eksisterende, altså rammerne på Øst. 
Volumen på Hedegårdsskolen er blevet for stor. 
Politikerne vil gerne høre, hvad vi siger, før der tages en beslutning. Der skal medtænkes at der er overbelægning på dagtilbud i distriktet. 
Skovvejens Skole har været igennem en svær periode, som alle lige skal lande ovenpå igen. 
Det ytres at det er ærgerligt, at det skal være på Skovvejens Skole. Det bliver påtalt, at det er vigtigt at medarbejdere bliver inddraget – både på Hedegårdsskolen og på Skovvejens Skole. 
Der skal tænkes i en løsning, som kan holde år frem og ikke kun et år. Det drøftes at rammerne for eleverne der er på skolen nu bliver forringet. Øst er en af de største skoler i kommunen. 
Per fortæller om møde i MED udvalg – herunder rundtur på skolen i forhold til lokaler. Dialog med Hedegårdsskolen – de har været på besøg på Øst over to omgange. 
På MED møde har skolen opridset flere scenarier i forhold til lokaler på Øst. Per fortæller om de forskellige muligheder, hvor gruppeordningen kan pladseres. 
Det nævnes også at f.eks. det ”blå hus” eller ”Viking skolen” – det skal afklares hurtigt om det er i spil.
Det nævnes at hele processen skal være med ordentlige vilkår for både modtager og afgiver. 
Der ytres bekymring omkring størrelsen på gruppeordningen.
Skovvejens Skole er lige nu i gang med en større forandringsproces – som skal have ro. Der har været politisk opmærksomhed på skolen i en periode og lige nu er skolestyrken igangsat.
Det ytres blandt SKB medlemmer at skolen generelt har brug for ro og ikke store omvæltninger.
Der bør arbejdes på en bæredygtig og langsigtet plan. 
Der spørges ind til, hvilke ansvarsområder Skovvejens Skole har og hvilke Hedegårdsskolen stadig beholder. Herunder både det lavpraktiske – ledelsesansvar, vikardækning mm. 
På papiret ser det ud til at der bliver ansat en pæd. Leder til skoledelen, og en pæd. Leder til BFO. 
Bekymring vedr. medarbejdernes vilkår, arbejdspladser, mødelokaler mm. 
Det nævnes at det er en mulighed for at bygge noget nyt. 
Der drøftes lokaler, forskellige steder på Øst.
Der nævnes blandt andet toiletfaciliteter, kvadratmeter mm. 
Skolen skal kigge på en løsning, der kan tilgodese så mange som muligt. 
Der tales om skurvogn udenfor. 
Der tales om logistik – transport, parkering, busser. 
Vi skal sikre mulighederne for at drive god skole. 
Vi skal huske hele ”værdikæden”.
Det virker som om, at udvalget har været fastlåste på en løsning. Erfaringer fra tidligere skal tages med. 
Der ytres forskellige holdninger omkring emnet, både i forhold til ja eller nej, lavpraktiske løsninger, økonomi, kvadratmeter mm. 
Det er tydeligt at der ikke er lavet en ordentlig afdækning på dette område. For mange ting, der ikke er forholdt sig til. 
Der er flere perspektiver på, hvorfor det ikke lige nu er en god løsning for Skovvejens Skole. Grundet historik, lederskifte mm. 
Grundlaget for at man har peget på skolen er lidt tyndt og der burde have været en større afdækning. 
Ligner det et JA eller ligner det et NEJ i høringssvar. 
Dette skal drøftes. 
Det ytres at vi er en del af Ballerup Kommune og vi ikke bare er Skovvejens Skole. 
Hvis det nu bliver sådan – hvad skal der så til? 
Frist for høringssvar deadline den 5. november. 
Næste SKB-møde
Punkt til næste SKB møde. 
Punkter: 
- Høringssvar 
- Lokalefordeling – scenarieplan 
- Anja laver udkast til høringssvar 
Tid: 20 minutter
Punkt 4: 
Implementering af princippet for skole-hjem-samtaler. 
Ledelsen leverer en status samt en plan for hvordan princippet kommer til at danne ramme for de kommende skole-hjem-samtaler herunder information til forældrene, drøftelser af og aftaler om hvordan der følges op på implementeringen af princippet.
Per fortæller at det skal tages op afdelingsmøderne.
Kendskab, ejerskab, proces for implementering. 
Samtaledage. 
Meddelelsesbogen og særligt aktørperspektiv. 
Undersøgende tilgang. 
Allan har fortalt Per i forhold til historik – hvor kom dokumentet fra. Der bliver spurgt til, om lærerne kan mærke ejerskab.
Nu er det i proces og skolen skal samle erfaringer med dokumentet. Der skal indsamles erfaringer fra både forældre, elever, lærere mm.
Vi skal finde ud af, hvordan vi får samlet op på erfaringer efter første runde. Hjælp til meddelelsesbog f.eks. 
Kan der være differentiering i udskolingen. 
Der tales om, hvordan lærerne mm. Blev involveret i processen. 
Tid: 10 minutter
Punkt 5:
Opstart på princippet om den gode klasse. Indledende drøftelser af rammer og formål samt nedsættelse af arbejdsgruppe.
Punkt som tidligere har været på. 
Der er lagt op til, at der nedsættes en arbejdsgruppe. 
Udgangspunkt i at kigge på den brede skole – hjem samarbejde. 
4 elementer i skole-hjem-samarbejdet. 
Det er tidligere blevet besluttet at principperne om skole-hjem-samarbejde opdeles i de fire elementer. 
Måske skal der inddrages flere perspektiver på, hvad betyder ”den gode klasse”. 
Der drøftes om det skal være arbejdsgruppe, lærernes input, SKB-beskrivelse, eller andet? 
Betingelser for det gode klassefællesskab. 
Forældreforventninger?
Rammerne fra lærerne? 
Hvad er det egentlig vi vil have ud af princippet? 
Hvordan gør vi det rart – trygt – godt socialt liv mm. 
Vi skal forsøge at skabe størst enighed og bygge en god bro – også til skolestyrken. 
Skolestyrken skal bære dette, både i forhold til værdier, tilgang mm. 
Skolestyrken som katalysator. 
Skolebestyrelsen kan inviteres ind i styregruppe og lignende. 
Vi skal undersøge muligheden for, hvordan vi kobler SKB på enten styregruppe eller andet i skolestyrken. 
Skolestyrken betragtes som metode til at opnå. 
Vi får en snak generelt om principper, skole og forældre, skolestyrken. 
På næste SKB-møde laves der en proces om dette princip. Cirka 20-30 minutter. 
Som kickstart – indledning. 
Lektie… Find nogle gode eksempler på principper. 
Tid: 30 minutter
Punkt 6:
Fastsættelse af møder med kontaktforældrene i relation til foregående punkt.
Udsættes på ubestemt tid. 
Måske i januar? Eller marts?
Tid: 10 minutter
Punkt 7:
Status på Skolestyrken. 
Ledelsen redegør for arbejdet med Skolestyrken. Der fokuseres på værktøjet til trivselsfremme og processen for at udbrede værktøjet til hele skolen.
Kan skolestyrken bidrage til principper på skolen? 
Per laver en status. 
Data er udarbejdet af skolestyrken, som godt kan deles. 
Lidt historik fra før sommerferien. 
Proces om tema – som ente på ”Normer og ligeværd”. 
Den 21. oktober er der PR-møde – alle medarbejdere. 
Der er afholdt uddannelsesdag 1 for ”ressourcepersoner”. 
De kan nu facilitere spillet – sætte processer i gang i en klasse, børnegruppe mm. 
Der var flere ”pilotprojekter” før sommerferien. 
Lige nu – trivselsfremme. 
Per har nu stået på ”ølkassen” nogle gange. 
Vi skal huske at ”uddanne” hele vejen rundt – pedel, forældre, osv.  
Tid: 15 minutter
Punkt 8:
Opfølgning på tidligere drøftelse af vikardækning. Der ønskes en kort redegørelse for de drøftelser, der tidligere har fundet sted. Dette med henblik på, at ledelsen på det næste møde kan levere en redegørelse.
Hvad er tankerne om ”at blive sendt hjem med en opgave” 
Hvordan håndterer vi dette emne? 
Det er altid genstand for debat og drøftelse. 
Det er stadig ”aldrig” rundbold. 
Husk der er princip omkring ydertimer i udskolingen. 
Dette princip skal genbesøges. 
Per fortæller om vikarer generelt. 
Tid: 10 minutter
Punkt 9:
Markering af lærernes dag den 5. oktober 
5. oktober er en søndag – rykkes til 3. oktober. 
Skal dette ændres til medarbejdernes dag?
Dette skal tænkes som en fælles fejring. 
Tid: 10 minutter
Punkt 10:
Deltagere til Skole og Forældres årsmøde
Weekenden 21-22 november 2025 
SKB bakker op. 
3 deltager lige nu, så der er en plads ledig. 
Tid: 5 minutter
Punkt 11:
Punkter til næste møde.
Årshjul? For SKB??
Opsplitning af gruppeordning – høringssvar 
Princip for ”den gode klasse” 
Mobil – status 
Klassesammenlægning? 
Tid: 10 minutter
Punkt 12:
Eventuelt